פיתוח תהליכי למידה

כלל הארגונים מבינים היטב שכדי להצליח בעולם המשתנה והדינמי נדרש לבנות תהליכים ומנגנוני למידה בארגון. ארגונים רבים נתקלים בבעיות חוזרות ונשנות, אך ממשיכים לפעול באותה דרך. "זו אי שפיות לעשות את אותו דבר ולצפות לתוצאות שונות" אלברט איינשטיין.  החוכמה היא לזהות מתי הפעולות שמבוצעות בארגון הן נכונות ורלוונטיות ומתי הן מובילות אותנו לרחוב ללא מוצא. התפקיד שלנו היא לזהות את הרחובות ללא מוצא ולהפוך אותם למחלפים שמובילים את הארגון לאוטוסטרדה להצלחה שלו.

איך מייצרים מנגנוני למידה נכונים בארגון?

השלב הראשון והחשוב ביותר, הוא מודעות. קודם כל להכיר בכך שרוצים לייצר למידה ארגונית כנה ואמיתית, כזו שתוביל את הארגון בכל שלב להתפתח, לגדול ותוביל את העובדים להצליח להתאים את עצמם בכל מצב לכל זמן ולכל דרישה.

השלב השני, מה המצב הקיים בארגון? מה תהליכי הלמידה הקיימים? מיפוי המצב הקיים מאפשר לנו להבין את הכלים שעומדים כרגע לרשותכם.

השלב השלישי, מהם המנגנונים שנדרש להוסיף לארגון כדי לייצר למידה ארגונית? האם חסר פורומים ומנגנונים שמאפשרים לעובדים ממחלקות שונות להיעזר ולסייע אחד לשני? האם העובדים בארגון מפחדים להביע את דעתם הכנה ויש צנזורה עצמית? האם המנהלים מבינים איך לייצר ולעודד את העובדים לחלוק במידע? בכל ארגון נדרש דברים שונים אך כמעט תמיד, כוונה, מוכנות וסובלנות יכולות להפוך כל ארגון לארגון לומד.

כותרת: מה נדרש כדי להפוך את הארגון שלי לארגון לומד?

ארגון שישאף להשיג את היסודות הבסיסיים לארגון לומד (סנג'י 2024) יוכל להתמודד עם שינויים תכופים ולהיות ארגון שמשיג את מטרותיו ללא קשר למורכבות והדינמיות שיש בסביבה הארגונית. אז מה זה כולל?

  • מטרות משותפות וחזון משותף – כמה מתוך כלל העובדים שלכם מכירים את החזון והמטרות הארגוניות? כמה מתוכם מאמינים ומחויבים למטרות הללו? אי אפשר לייצר למידה ארגונית אם לא יודעים לאן רוצים להגיע ביחד.
  • ראיה 360 בארגון – האם העובדים שלכם יש ראייה מערכתית? האם הם מבינים מה החשיבות של התפקיד שלהם? איך הם משפיעים על מנגנונים אחרים בארגון? האם כשהם פועלים הם מבינים כיצד זה ישפיע על הארגון בכללותו? האם הם לוקחים זאת בחשבון בהתנהלות היומיומית שלהם?
  • מודעות להנחות שמנהלות את הארגון – האם ההנחות הארגוניות מובילות להצלחה או כישלון בארגון? לא פשוט להיות מודע להנחות שמובילות את הארגון והן בבסיס העשייה הארגונית אך מודעות להנחות אלו מאפשרת לנו לבחון בכל רגע נתון האם הן מועילות ומקדמות את הארגון או שהן פוגעות בקידומו?
  • מימוש פוטנציאל אישי – האם אנחנו ממשים את הפוטנציאל האישי של כל עובד? כדי שארגון יהיה ארגון לומד כל עובד צריך להרגיש שבהגשמת החזון והמטרות הארגוניות הוא מגשים את עצמו. איך עושים זאת? בונים לכל תפקיד ולכל עובד תוכנית פיתוח אישית שמחוברת לשורשים הארגוניים.
  • פתיחות ולמידה שיתופית – האם העובדים מרגישים בנוח לשתף אחד את השני? האם העובדים שלכם מרגישים בנוח ורוצים לשתף אחד את השני בניסיון ובמיומנויות שהם רכשו? האם יש פתיחות לרעיונות אחרים ומוכנות לביקורת בונה ואפקטיבית בקרב צוותים? האם יש לכם צווארי בקבוק בארגון שמנוקזים אליהם כלל המידע המשמעותי והליבתי בארגון?
נשמח להכיר אותך

אולי יעניין אותך לקרוא גם על: